JÉGVARÁZS, EREDETI TÖRTÉNET, INTERJÚ
Az eredeti Jégvarázs teljesen másról szólt volna…
Anna és Elza se testvérek nem voltak, se királyi család tagjai
Korai vázlat Annáról és Elzáról, mielőtt a készítők úgy döntöttek, testvérek lesznek

Az tény, hogy kicsik és nagyok egyaránt imádják a Disney 2013-as megasikerét, a Jégvarázst, ám vajon akkor is ekkora siker lett volna Elza és Anna története, ha a készítők az eredeti forgatókönyvnél maradnak? Erre a kérdésre már soha nem tudjuk meg a választ, abba azonban, hogy hogyan is alakult az eredeti történet, most bepillantást nyerhetünk.
 
Az Anna hercegnőt szinkronizáló Kristen Bell korábban már elárulta a rajongóknak, hogy Elzát kezdetben egy tipikus gonosznak képzelték, most azonban Peter Del Vecho producernek köszönhetően többet is megtudhatunk arról, hogyan lett a gonosz Elzából a már jól ismert, kedves királynő valamint hogy a csapat hogyan változtatta meg úgy a film végét, hogy ezáltal a Jégvarázs minden idők egyik legsikeresebb animációs filmjévé vált.
 
„Minden filmmel kapcsolatban, amin dolgoztunk, megállapítható, hogy végső fokon maga a film az, ami elmondja, mire van szüksége, és ha elég okos vagy, hogy ezt észrevedd, akkor talán az előre kigondolt elképzeléseid is más irányt vesznek” – nyilatkozta Del Vecho az Entertainment Weeklynek. „Szóval, amikor nekikezdtünk, Anna és Elza nem voltak testvérek. Még csak nem is királyi családból származtak. Anna nem volt hercegnő, Elza pedig egy önjelölt Hókirálynő volt, aki azonban antihős volt, teljesen gonosz – ami sokkal inkább hasonlított Hans Christian Andersen meséjéhez. Így tehát egy női főgonosszal és egy ártatlan hősnővel indítottunk, a film végén pedig egy hatalmas, epikus csata lett volna látható Elzával és az általa kreált hószörny sereggel…”

A vázlatok hűen tükrözik, a kezdeti elképzelésekhez képest mennyit változott Elza
 
„A Jégvarázs számos különböző változtatáson ment keresztül, a következő elemek azonban biztosan benne voltak a korai vázlatokban: a Jégvarázs egy jóslattal indított, amely szerint „egy jégszívű uralkodó hoz pusztulást Arendelle királyságára”. Ezután jött Anna, a mi tiszta szívű hősnőnk és Elza, az Annával semmilyen rokoni kapcsolatban nem lévő gonosz Hókirálynő bemutatása. Megtudjuk, hogy Elzát elhagyták, ezért ő az esküvője napján odaállt az oltárhoz és megfagyasztotta a szívét, hogy soha többé ne legyen képes szeretni. Elza és a közönség is azt feltételezi, hogy ő a jóslat gonosztevője.”
 
„Most gyorsan tekerjünk oda az utolsó jelenethez: Elza létrehozza a hószörnyetegekből álló sereget, hogy megtámadhassa hőseinket, miközben Kristoff egy Han Solo-manőverrel jön és megmenti Annát. Hogy megállítsák Elza támadó seregét, a kétszínű Hans herceg megindít egy hatalmas lavinát -  nem törődve azzal, hogy ez a lavina Elza mellett Annát és egész Arendelle-t veszélybe sodorja. Anna ekkor felismeri, hogy Elza az egyetlen reményük, ezért meggyőzi, hogy az erejét használva mentse meg a királyságot. A csavar a történetben, hogy a jóslat valójában nem is Elzáról szólt, hanem Hansról – ő az, akinek átvitt értelemben jégből van a szíve, mivel ő egy érzéketlen szociopata. Elza szíve ezt követően felolvad, ami által újra képes lesz szeretni.”


„Szóval igen, az eredeti Elza egy szupergonosz antihős volt, mivel egy fickó elhagyta” – folytatta az eredeti történet ecsetelgetését a producer. „Bárki el tudja képzelni, hogy a Disney ezzel a történettel létrehozza a Jégvarázs ezen meglehetősen kielégítő verzióját: Elza megszabadulása és a meglepetés harmadik felvonás, amelyben kiderül Hans gonoszság,a elég üdeséggel szolgált volna, hogy túlmutasson a klasszikus Disney-történeteken, a Jégvarázs csapatának azonban ez a verzió nem volt elég jó.”
 
„Az volt a probléma, hogy úgy éreztük, ilyet már láttunk korábban” – magyarázta Del Vecho. „Ez nem volt elfogadható. Elzához nem kötődtünk érzelmileg – nem törődtünk vele, mivel az egész filmben ő a gonosz. Nem voltunk bevonva a történetébe, a karakterek pedig nem voltak szimpatikusak.”

Ennél a pontnál a rendező, Chris Buck és a rendező-író Jennifer Lee feltették a következő kulcskérdéseket: „Elzának gonosznak kell lennie? … És mi lenne, ha Elza és Anna testvérek lennének?”
 
„Az, hogy rokonokká tettük őket, elvezetett minket ahhoz az elképzeléshez, mely szerint Elza félelemben él az ereje miatt. Mi volna, ha tartana attól, hogy ki is ő? És ha attól félne, hogy megsebzi azokat, akiket szeret? Így Anna személyében lett egy karakterünk, aki tele volt szeretettel, miközben Elza tele volt félelemmel. Ez vezetett el ahhoz, hogy Elzát egy több dimenziósabb, szimpatikus karakterré alakítsuk, és a hagyományos jó a rossz elleni téma helyett egy olyat hozzunk létre, amiről úgy éreztük, hogy sokkal szimpatikusabb: szeretet kontra félelem, a film főtétele pedig az lett, hogyan válik erősebbé a szeretet a félelemnél.”
 
„A Disneynél a csapatnak volt egy úgynevezett „nővér-csúcstalálkozója”, ahol az alkalmazottakat családi élményeikről kérdezgették, melynek célja az volt, hogy ötleteket gyűjtsenek annak érdekében, hogy Anna és Elza kapcsolatát még rokonszenvesebbé tegyék…”

Disney könyvklub ajánló - AJÁNDÉKOKKAL

Disney könyvklub - Ajándékokkal
„Az egyik dolog, amit Chris Buck a film legtöbb verziójába belevitt, az a pillanat, amikor Anna szíve megfagy, és amit fel kell olvasztani. Chris Buck feltette a következő kérdéseket: „Mindig az kell, hogy az igaz szerelem csókja legyen a megoldás?”, „Mindig kell egy férfi, aki jön, hogy kiszabadítsa a nőt?”, „Nem lehetne valami más?” – és mindez más befejezéshez vezetett. Így, hogy rokonok lettek és Elzának megvolt a maga félelme és hogy Anna volt az, aki, nővérét megszabadítva, megmentette a napot Elza helyett – ez volt az az önzetlen cselekedet, ami megolvasztotta Elza szívét. Amint ráleltünk a befejezés ötletére, a Disney animációs vezetője, Ed Catmull beszélt Jen Lee-vel és elmondta, hogy ’ha sikerül kifizetődővé tenni a végét, és ha igazán átérezzük, akkor azt hiszem, sikeres filmünk lesz. Ha azonban nem… nem lesz semmink’. Ezzel pedig igen nagy nyomást helyezett Lee vállára, hogy jó munkát végezzen.”    
 
„Ezért végül írt egy új, érzelmes lezárást, egy bosszantó probléma azonban még mindig hátra volt: az utolsó felvonás során a közönség elvileg várakozásaik és bizonyos csavarok olyan előrehaladását várják, amik a film nem megszokott befejezéséhez vezetnek. Először is, a nézőnek azt kell éreznie, hogy Hans lehet a hős, majd azt, hogy Kristoff a válasz. Ez a legutolsó pillanatig tart, amikor is rájövünk, hogy az a megoldás, hogy Anna megmenti Elzát. Ezt azonban hogy lehet vizuálisan úgy megrendezni, hogy annak értelme is legyen?”


 „Lee nagyszerű lezárást alkotott, a probléma az volt, hogy ezt hogyan rendezzük meg” – folytatta Del Vecho. „Nem tudtunk rájönni, hogy logisztikailag ezt hogy rendezzük meg. Utólag persze már könnyűnek tűnik. Egyik munkatársunknak, John Ripának azonban támadt egy ötlete. Ezt azonban nem tudta úgy előadni nekünk, hogy megértsük, ezért azt mondta, hogy ’hadd menjek és rajzoljam le nektek ezt a befejezést’. Elment, megcsinálta, majd visszajött és amit mutatott nekünk, az az volt, hogy Elza érzelmei egy fehér hóvihart hoztak létre. Ez lehetővé tette a számunkra, hogy elkülönítsük Hanst és Elzát Annától, aki a ködben keresi Kristoffot. Így a szemünk elé tárulhat, hogy Kristoffnak csak pillanatai vannak, mielőtt felfedjük Elzát Anna előtt, nekünk pedig erre az időzítésre volt szükségünk. Amikor elmesélte ezt a befejezést, a Disney kreatív vezetője, John Lasseter, a rendezők és az egész story-csapat felállva ünnepelte. Vizuálisan segített megoldani, hogyan is ábrázoljuk a befejezést.”
 
„És amikor a kreatív puzzle utolsó darabja is a helyére került, akkor lett teljes a pillanat, ami, nos… szívmelengető.”


Hozzászólások

Magazinok